dijous, de juny 02, 2011

"Rainy Season"

Recordo quan vaig visitar Tailàndia, vaig fer uns dies de trekking al nord del país, Chiang Mai, durant les marxes parlant amb el guia, aquest em va preguntar quan començava la "rainy season" a Barcelona. Jo em vaig quedar parat pensant que per una persona d'un país tropical no entrava al cap que els altres països no tinguéssim "rainy season", estació de les pluges, li vaig explicar que nosaltres teníem quatre estacions, i que, malauradament, no teníem estació de pluges.

Ara visc al Japó, on sí tenim estació de pluges, en diem Tsuyu tot i que a la Xina és conegut com a Meiyu i a Corea com a Jangma, les tres cultures es refereixen al Tsuyu usant el mateix "kanji", 梅雨 ( pruna-pluja ) la pluja de la pruna, no sé si es pel fet que ara és l'època de collir prunes per fer-ne licor, el famós "umeshu", o per fet que t'has de passar el dia dins de casa per evitar els tifons que venen d'Okinawa i la pluja pixanera que no et queixa fer vida normal, almenys pels qui no hem estat educats per viure estacions de pluges i avorrit et donis a la beguda, de pruna.
El fet és que sembla que cada d'any per aquesta època un dallonses de corrent fred xoca amb un altre daixonses que ve del sur i provoca unes humitats atmosfèriques que fan que plogui molt. Un pal! Tot i que els pagesos estan contents, si la natura, no es passa, com de vegades fa, sobretot a la Xina on hi ha inundacions.
Aquesta pluja farà que el país quedi humit per l'estiu, l'època més humida de l'any japonès, per això sempre fa núvol i no es veu el mont Fuji. Això si els camps d'arròs quedaran ben negats i els naps creixeran molt grossos.